Materiaalit

Varjoton mieli -materiaali koostuu videomuodossa kerrotusta tarinasta sekä siihen liittyvistä tehtävistä. Ennen kuin aloitat työskentelyn nuorten kanssa, lue ohjaajan ohje ja tutustu tarinaan ja työskentelytapaan.

Työskentelyn voi toteuttaa kahdella vaihtoehtoisella tavalla:

1) tutustukaa tarinaan lyhytelokuvana ja toteuttakaa sen jälkeen keskustelu- ja piirtämis- tai kirjoitustehtävä.

2) tutustukaa tarinaan videopätkissä ja toteuttakaa videopätkien välissä draamatehtävät.

Suosittelemme, että lataat videomateriaalin etukäteen omalle koneellesi ennen työskentelyn aloittamista. Näin varmistat, että videot eivät pätki työskentelyn aikana.

Työskentelyn lopuksi ohjaajan tehtävänä on yhdessä nuorten kanssa haastaa mukaan uusi koulu tai luokka. Haaste lähetetään palautelomakkeella, jonka ohjaaja täyttää työskentelyn päätyttyä. Haasteet kootaan kohtaan Varjottomat koulut ja niitä voi seurata myös hashtagilla #varjotonmieli.

Sivulta Mistä apua ja tukea?  löydät vinkkejä keskusteluihin nuorten kanssa. Sivulla on myös tietoa nuorille, johon he voivat itse käydä tutustumassa työskentelyn jälkeen.

Materiaalit

Ohjaajan ohje ja palautelomake

Valitse joko työskentelytapa 1 tai 2.

Työskentelytapa 1):

Varjoton mielilyhytelokuva: Klikkaa videoon täältä.

Keskustelu ja piirtämis-/kirjoitustehtävä

Työskentelytapa 2):

Varjoton mieli -videopätkät 1-7: Klikkaa videoon täältä.

Draamatehtävät

Draamatehtävien lopuksi lähetä vielä lohdutuslauseet meille täältä.