Varjoton mieli -materiaali koostuu videomuodossa kerrotusta tarinasta sekä siihen liittyvistä tehtävistä. Ennen kuin aloitat työskentelyn nuorten kanssa, lue ohjaajan ohje ja tutustu tarinaan ja työskentelytapaan.
Työskentelyn voi toteuttaa kahdella vaihtoehtoisella tavalla:
1) tutustukaa tarinaan lyhytelokuvana ja toteuttakaa sen jälkeen keskustelu- ja piirtämis- tai kirjoitustehtävä.
2) tutustukaa tarinaan videopätkissä ja toteuttakaa videopätkien välissä draamatehtävät.
Suosittelemme, että lataat videomateriaalin etukäteen omalle koneellesi ennen työskentelyn aloittamista. Näin varmistat, että videot eivät pätki työskentelyn aikana.
Työskentelyn lopuksi ohjaajan tehtävänä on yhdessä nuorten kanssa haastaa mukaan uusi koulu tai luokka. Haaste lähetetään palautelomakkeella, jonka ohjaaja täyttää työskentelyn päätyttyä. Haasteet kootaan kohtaan Varjottomat koulut ja niitä voi seurata myös hashtagilla #varjotonmieli.
Sivulta Mistä apua ja tukea? löydät vinkkejä keskusteluihin nuorten kanssa. Sivulla on myös tietoa nuorille, johon he voivat itse käydä tutustumassa työskentelyn jälkeen.
Materiaalit suomeksi
Ohjaajan ohje ja palautelomake
Valitse joko työskentelytapa 1 tai 2.
Työskentelytapa 1):
Varjoton mieli –lyhytelokuva: Klikkaa videoon täältä.
Keskustelu ja piirtämis-/kirjoitustehtävä
Työskentelytapa 2):
Varjoton mieli -videopätkät 1-7: Klikkaa videoon täältä.
Draamatehtävien lopuksi lähetä vielä lohdutuslauseet meille täältä.
Materialen på svenska
Handledningsmaterial för ledaren och utvärderingsblankett
Välj antingen arbetssätt 1 eller 2.
Ett skuggfritt sinne- kortfilm: Klicka dig vidare till videon här.
Arbetssätt 1):
Diskussion och tecknings-/skivövning
Arbetssätt 2):
Skicka ännu in era ”tröstande meningar” till oss här i slutet av dramaövningarna.
Material in English
Trailer, 3 min (EN subs)
Movie (English subtitles)